Lalitha Sahasranama (10 - 12)
**
manO roopEkshu kodhanda; pancha than-maathra saayaka;
nijaaruna prabha poora majjath brahmaanda mandala ;
**
() manO roopa= in the form of mind
Ekshu = sugarcane
kOdhanda = bow
# mano roopEkshu kodhanda = She who holds (cosmic)mind in the form of sugarcane bow
() pancha than-maathra = Essence or subtle attributes of five basic elements i.e. Sound, Sight, Taste, Smell and Touch (five elements are Mahathboothas Fire,Earth,Water, Air and Ether)
sayaka = arrows (five arrows)
# pancha than-maathra saayaka = Who has made five subtle attributes of the elements, called tanmantras as arrows
() nija-aruna = eternal / constant red
prabha = radiance / glow
poora = completely
majjath = submerge / immerse
brahmaanda mandala = universal territory
# nijaruna prabha poora majjath brahmaanda mandala = Who has completely immersed the entire universe in her eternal red radiance
By now, we must be familiar how these verses, talk of macro or cosmic level concepts. Five elements and their subtle attributes are used by cosmic mother as arrows and 'desire or will' of the universal mind is the bow to begin, sustain / play-on and eventually to dissolve . These are her toys to sport the leela.
With this verse, explanining the manifestation of ambika (mathur-avatara) gets completed. From next verse, we shift to describe the beauty of mother from head to toe. (kEsadhi paadha varNanai)
____
லலிதா சஹஸ்ர நாமம் ( 10 - 12 )
**
மனோரூபேக்ஷு கோதண்டா; பஞ்சதன்மாத்ர சாயகா;
நிஜாருண ப்ரபாபூர மஜ்ஜத் ப்ரமாண்ட மண்டலா;
**
() மனோரூப = மனத்தின் வடிவாக
இக்ஷு = கரும்பு
கோதாண்ட = வில்
# மனோரூபேக்ஷு கோதண்டா = மனதையே கரும்புவில்லாக தரிப்பவள்
() பஞ்ச தன்மாத்ர = ஐந்து பூதங்ளான நீர் நிலம் காற்று நெருப்பு ஆகாயம் ஆகிய வற்றின் நுட்ப பண்புகளான - சுவை, ஊறு, நாற்றம், ஒளி, ஓசை என்பன
சாயக = அம்பு
# பஞ்சதன்மாத்ர சாயகா = ஐம்பூதங்களின் நுட்ப வெளிப்பாடுகாளான தன்மாத்திரைகளை தன் அம்புகளாக்கி கொண்டவள்
() நிஜாருண = நிரந்தரமான சிவப்பு
ப்ரபா = ஒளிர்வு / பிரகாசம்
பூர = முழுமையாக
மஜ்ஜத் = மூழ்குதல்
ப்ரம்மாண்ட மண்டலா = அண்டசராசரத்தின் மண்டலம்
# நிஜாருண ப்ரபாபூர மஜ்ஜத் ப்ரமாண்ட மண்டலா;= அண்டசராசரத்தின் மண்டலம் முழுவதையும் செந்நிறத்தின் ஒளிர்வில் மூழ்கச் செய்திருப்பவள்
**
பிரபஞ்சத்தையே தன் ரூபமாக்கியவள். அதன் தோற்றம், இயக்கம் ஒடுக்கத்தியே அன்னை அம்பிகா, வில் அம்புகளாக தரித்து தன்னுடைய லீலைக்கு உட்படுத்தி விளையாடுகிறாள் என்பது புரிதல்.
(இதுவரை லலிதாம்பிகையின் அவதாரம் பற்றிய மூன்று ஸ்லோகங்கள் படித்தோம். இனி அவள் அங்க அழகை கேசத்தில் துவங்கி பாதம் வரையிலான வர்ணனை தொடரும்)
Reference Credit and Thanks:
திருச்சி குடியிருப்பில் இருந்தபோது விமரிசையாகக் கொண்டாடப்பட்ட தினங்கள் பெண்கள் தினம் அநேகமாக
ReplyDelete